X. OPŁATA ZA UŻYWANIE LOKALI

X. OPŁATA ZA UŻYWANIE LOKALI

 

§ 72

 

1. Członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

2. Osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie Spółdzielni .

 

3. Członkowie Spółdzielni będący właścicielami lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

4. Członkowie Spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w pkt.1 albo 3.

5. Właściciele lokali nie będący członkami Spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie Spółdzielni.

6. Członkowie Spółdzielni, właściciele lokali nie będący członkami Spółdzielni, oraz osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, wnoszą opłaty na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, nieruchomości oraz mienia spółdzielni.

7. Koszty eksploatacji i utrzymania, o której mowa w pkt.1,2,3,4 obejmują w szczególności:

1. koszty administrowania,

2. koszty ogólne Spółdzielni,

3. koszty konserwacji i odpis na fundusz remontowy,

4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody ogólnego użytku, ścieków i dźwigów,

6. ubezpieczenie i podatki.

8. Koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych, o których mowa w pkt.3,5 ustala się proporcjonalnie do udziału właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości. Udział właściciela lokalu w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do łącznej powierzchni wszystkich lokali w budynku bądź budynkach stanowiących odrębną (wydzieloną) nieruchomość.

9. Ponadto członkowie Spółdzielni lub właściciele lokali nie będący członkami spółdzielni, wnoszą opłaty na pokrycie kosztów powstających w ich lokalach z tytułu dostawy energii cieplnej (na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody) gazu, dostawy wody i odprowadzenia ścieków.

10. Szczegółowe zasady rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalenia wysokości opłat za lokale określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.

11. Opłaty na pokrycie kosztów, o których mowa w § 72 pkt.1, 2, 3, 5 mogą być wykorzystywane wyłącznie na cele, na które zostały pobrane przez Spółdzielnię.

12. Kwoty wpłacone przez Członków po dniu 23 kwietnia 2001 roku, na poczet przekształcenia lokatorskich praw do lokali na własnościowe prawo do lokalu nie podlegają zwrotowi .

Zasada powyższa dotyczy również przekształceń lokatorskich praw do lokali na własnościowe prawa do lokali dokonanych przed 24 kwietnia 2001r.

 

§ 73 (skreślony)

 

§ 74

 

  1. O zmianie wysokości opłat Spółdzielnia jest zobowiązana powiadomić członków lub właścicieli lokali nie będących członkami co najmniej 14 dni przed upływem terminu do wnoszenia opłat , ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin.

  2. Spółdzielnia jest obowiązana na żądanie członka Spółdzielni lub nie będącego członkiem właściciela lokalu przedstawić kalkulację wysokości opłat.

  3. Członkowie  Spółdzielni  oraz właściciele lokali nie będący  członkami Spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat bezpośrednio na drodze sądowej.  

  4. Wystąpienie na drogę postępowania sądowego nie zwalnia z obowiązku wnoszenia opłat dotychczasowej wysokości.

 

§ 75

  1. Opłaty o których mowa w § 72 powinny być uiszczane co miesiąc z góry do 15-go dnia każdego miesiąca .
  2. Obowiązek uiszczenia opłat powstaje z dniem podstawienia lokalu do dyspozycji przez spółdzielnię lub zbywcę prawa do lokalu , a ustaje z dniem wskazanym w protokóle przekazania lokalu Spółdzielni lub z dniem zbycia prawa do lokalu .
  3. W przypadku podstawienia do dyspozycji przez spółdzielnię lokalu zniszczonego przez dotychczasowego użytkownika lub nowo wybudowanego , a oddanego w stanie surowym , Zarząd może przez okres niezbędny do doprowadzenia lokalu do stanu używalności wyrazić zgodę na nie naliczanie opłat czynszowych.
  4. Od nie wpłaconych w terminie należności , Spółdzielnia może pobierać odsetki ustawowe . Odsetki za zwłokę może naliczać od następnego dnia po upływie terminu płatności . Nieuregulowane należności odsetkowe mogą być potrącane z wpłat czynszowych po uprzednim poinformowaniu członka lub właściciela lokalu nie będącego członkiem Spółdzielni .
  5. Członkowie Spółdzielni  i inne osoby zobowiązane do uiszczania opłat na rzecz Spółdzielni nie mogą potrącać swoich należności  od spółdzielni z opłat za używanie lokali. 

     

§ 76

 

1. W przypadku wniesienia przez osoby zobowiązane do uiszczania opłat, opłaty w niepełnym wymiarze za używanie lokalu,  zaliczone będą w pierwszej kolejności na  :

    1) opłaty eksploatacyjne,

    2) inne zobowiązania,

    3)  fundusz remontowy,

2. W przypadku posiadania przez osoby wymienione w ust. 1, zaległości wobec Spółdzielni z tytułu opłat za używanie lokalu, wpłaty zalicza się w pierwszej kolejności na poczet najdawniej wymagalnych opłat.

 

§761

 

1. Za opłaty określone w §72 statutu Spółdzielni , solidarnie z członkami Spółdzielni lub właścicielami lokali nie będącymi członkami Spółdzielni odpowiadają stale zamieszkujące z nimi w lokalu osoby pełnoletnie , z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu , a także osoby faktycznie korzystające z lokalu.

2. Członkowie Spółdzielni lub właściciele lokali nie będący członkami  Spółdzielni, mają obowiązek podać dane osób ( imię i nazwisko oraz datę urodzenia, numer PESEL ), które stale z nimi zamieszkują. 

 

 

 

 

DMC Firewall is a Joomla Security extension!